شماره تماس جهت مشاوره : 09120563575

ساعات کاری : 16 تا 21

گرفتن سند برای زمین قولنامه ای و املاک بدون سند

سند گرفتن برای زمین و املاک قولنامه ای به چه صورت است ؟ در ادامه قصد داریم شما را با قوانین و مراحل جهت اقدام در این زمینه اشنا کنیم.

قولنامه تعهد و نوشته‌ای است که اغلب حاکی از توافق بر وقوع عقدی است در مورد موضوعی معین که ضمانت اجرای تخلف از آن نیز پرداخت مبلغی است.

توافق‌هایی که به این صورت انجام می‌شوند مشمول ماده 10 قانون مدنی ایران بوده و الزام‌آور هستند.

یعنی در حدود تعهداتی که در متن قولنامه شده می‌توان از طریق دادگاه، طرف متخلف را ملزم به انجام آن تعهدات کرد.

محتوای قولنامه ‌ها بیشتر طوری پیش‌بینی می‌شوند که دو نفر در مقابل هم تعهد می‌‌کنند در زمان مشخصی در دفترخانه حاضر شده و معامله‌ای را بر اساس شرط های قولنامه انجام بدهند و در حالی که هر یک از آن ها در زمان معین از حضور در دفترخانه و انجام معامله خودداری کنند مبلغی در نقش وجه التزام به طرف دیگر پرداخت نماید.

 

معامله ملک قولنامه ای به چه صورت است ؟

بعضی مواقع ملک‌ هایی در زمینی با کاربری غیر مسکونی ساخته می‌شوند که این کار باعث می‌شود نشود برای آن سند رسمی گرفت و بنابراین باید قولنامه‌ای معامله شود و نوشته شود.

همچنین برخی از املاک نیز وجود دارند که انتقال سند آن ها به صورت رسمی انجام نمی گیرند و به همین دلیل این ملک ها به صورت قولنامه ای معامله می‌شوند.

مورد هایی مثل : خلافی ساختمان در بخش‌های مختلف ، عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای واحدها و ساخت واحدی در همکف و پیشروی بیش از حد یا ساخت طبقه غیر مجاز و ساخت طبقه ای در پشت بام و غیره … موجب می‌شوند تا یک ملک نتواند سند رسمی بگیرد .

عامل هایی مثل وجود در طرح های شهرداری مثل بافت فرسوده و تعریض خیابان و … هم وجود دارند که باعث می شوند دشواری هایی پیش بیاید.

خوب است قبل از خرید خانه یا ملک از موقعیت آن به نحو خوبی اطلاع پیدا کنید. اگر می‌خواهید همچین ملکی را تهیه کنید باید نسبت به دشواری های آن هم اطلاع داشته باشید زیرا احتمالا بخواهید در آینده به هر نحوی شده جهت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای اقدام نمایید.

و هم باید در مورد هزینه گرفتن سند برای خانه قولنامه ‌ای هم اطلاعاتی را به دست بیاورید زیرا این هزینه با هزینه گرفتن سند خانه معمولی فرق دارد و امکان دارد هزینه آن بسیار زیاد تر باشد. پس اول باید موقعیت یک ملک را از شهرداری استعلام نمایید.

 

گرفتن سند برای زمین قولنامه ای و املاک بدون سند

مراحل جهت ثبت نام و اخذ سند برای املاک قولنامه ای و بدون سند

تهیه مدارک : مدارک مورد نیاز عبارتند از
در املاک قولنامه ای : کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه) قولنامه یا قولنامه هایی که متقاصی را به مالک اولیه ارتباط میدهد
در املاک دارای سند مشاعی : سند مشاعی متقاضی در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه
تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن :
پس از اطمینان از وجود شرایط و مدارک فوق الذکر متقاضی باید با مراجعه به یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدم کنند.
پس از تهیه این نقشه فایلی را که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با نام Parcelmal.xls با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM باید از سوی مهندس نقشه کش تهیه و در اختیار متقاضی قرار گیرد . ( البته الزام ارسال این فایل منتفی گردید )
فراهم کردن مدارک زیر و گرفتن اسکن :
اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
کپی از سند مالکیت اولیه ملک (در اسناد قولنامه ای)
اصل و کپی تمامی قولنامه های استنادی تا با مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد (در اسناد قولنامه ای)
اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک ، توضیحات و صفحات انتقالات
نقشه ملک با مختصات UTM که توسط متقاضی تهیه شده
فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل excel مربوطه ( الزام ارسال این فایل لغو شد )
فیش بانکی بابت هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی ( نیاز به اسکن ندارد)
مدارک باید با پسوند JPG یا PNG با حداکثر حجم 150 کیلوبایت
تکمیل فرم درخواست پذیرش (فرم اولیه) و دریافت شماره ورود به سامانه
پس از انجام مراحل فوق و تهیه مدارک و عکس آنها با در دست داشتن مدارک با مراجعه به یکی ار کافینتها یا دفاتر اسناد رسمی بخواهید فرم درخواست پذیرش را (در این سایت www.sabtemelk.ir) تکمیل و شماره ورود به سامانه را دریافت نمائید.
ورود به قسمت تکمیل درخواست (صفحه اول سامانه)
با استفاده از شماره ای که در مرحله قبل دریافت نموده اید و کد ملی متقاضی
در این مرحله شخصا یا به توسط دفاتر اسناد رسمی یا کافی نتها با شماره ای که در مرحله قبل دریافت نموده اید و کد ملی متقاضی وارد شده و درخواست خود را تکمیل می کنید.
ارسال مدارک به واحد ثبتی
پس از تکمیل درخواست پرینتی از آن تهیه و با مدارکی که در مرحله سوم ذکر شده به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت می نمایید.
ورود مجدد به سامانه
با استفاده از شماره ورود و کد ملی و وارد کردن شماره رهگیری 20 رقمی دریافتی از دفتر پستی
مرحله نهایی
به پایان بردن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *